vleugeltje

Regina Albrink,

biografie eng fr it ned

Regina Albrink is één van de meest veelzijdige pianisten van Nederland. Zij speelt zowel op het concertpodium als het theatertoneel.

Na haar solistendiploma behaald te hebben in Amsterdam bij de Franse pianiste Danièle Dechenne en nog drie jaar studie aan de beroemde Franz Liszt Academy in Boedapest bij Pál Kadosa en Ferenc Rados, speelde zij Chopin en Liszt in vele voorstellingen van Hans van Manen's balletten. Vanaf 1991 werkte ze mee aan verschillende producties rondom Chopin en een nieuwe voorstelling over Beethoven ging in 2003 in première.

Samen met de acteur Klaas Hofstra speelt zij nu in "Een beker Poolse aarde", een voorstelling rondom Chopin, en in "Geen sterveling heeft ooit mijn sluier opgelicht", op teksten en muziek van Beethoven en onder regie van Margreet Blanken (...een genot om naar te luisteren, ... een geweldige middag waarin het publiek helemaal meegesleept werd...).

Het Eerste Pianoconcert van Chopin bracht Regina Albrink in de Alte Oper in Frankfurt en in het Amsterdamse Concertgebouw; over de manier waarop zij dat speelde, werd in de Neue Westfälische Zeitung geschreven dat daaraan `auch Chopin selbst seine Freude gefunden hätte.' Haar vertolking van het zelden gespeelde Eerste Pianoconcert van d'Albert werd in de Mitteldeutsche Allgemeine geprezen om de `makellose Bewältigung der Triolenläufe und der glasklare Anschlag.'

Regina Albrinks pianorecitals hebben zich een geheel eigen plaats verworven.

Sprak de Essex County Standard in 1995 van een `unequivocally excellent performance,' die getuigde van `tremendous control of both tone and dynamics,' haar optredens in Texas werden `extremely well received' (KOHM, Lubbock, 2003) en bezorgden haar een

Regina1
contact1
cddvd1
fotos1
pers1
actueel1
biografie1
home1
webdesign©
agenda1

uitnodiging voor een masterklas over Chopin.

Zelf ooit 'diese Welt des Tastatur-Rausches' binnen te kunnen gaan, wenste de Rheinische Post in 2004, 'Denn das Publikum (. . .) erlebte überzeugend, welche Faszination von dem musikalischen Zwiegespräch mit den schwarz-weissen Tasten ausgehen kann. Dass der Funke der art übersprang, ist der Niederländerin Regina Albrink zu verdanken.'

Over haar vertolking van de Derde Suite van Händel schreef het Noordhollands Dagblad in 2005 `een sprankelend voorbeeld (. . .) waarin zij met verbluffend gemak de cantus firmus uit de gebroken accoorden wist te toveren.'

Deze Händelvertolking staat ook op de CD Regina Albrink Live in Concert, een registratie van haar kerstrecital van 2004 in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.

Voor het Franse label Voice of Lyrics nam Regina Albrink de CD's The Best of Gottschalk en Chopin / Les 4 scherzi op. De eerste drong met de hoogste aanbeveling door tot de weekselectie van Le Nouvel Observateur: `un brio inouï. Quel perlé !'

foto©cor heilig
fr webdesign©