vleugeltje

Regina Albrink,

contact1
cddvd1
fotos1
pers1
actueel1
biografie1
home1
webdesign©
agenda1
zandvoorstecrt

Zantvoortse Courant - nummer 43 - 25 oktober 2007

Genieten van een grootse Regina Albrink

Het was zondagmiddag genieten in de Protestantse kerk. Genieten van het tiende Kerkpleinconcert van het jaar. Kortom: genieten van het pianorecital van Regina Albrink! Wat een beleving, vuur, passie en techniek heeft deze concertpianiste in haar lichaam. En al dat talent komt in haar spel tot uiting.
Voor de pauze stonden twee van de grootste pianocomponisten centraal. Voordat ze begon besteedde de ster van de middag aandacht aan het werk dat ze ten uitvoer zou brengen.

Van Beethoven
Ludwig van Beethoven stond als eerste componist centraal. Met zijn schitterende sonate op. 27 nr. 2 in cis, de Mondscheinsonate, opende Regina Albrink haar concert. Magistraal gebracht met een snelheid maar ook tederheid die dit werk verdient. Vervolgens werden de andere delen van de sonate , het Adagio sostenuto, het Allegretto en het Presto agitato ten gehore gebracht. Elk werk met veel vuur en mimiek gespeeld. De concertgangers genoten er zichtbaar van.

Chopin
Na van Beethoven stonden vijf werken van de pianocomponist pur sang, Frédéric Chopin, op het programma. Ook over deze van oorsprong Poolse componist wist Albrink het een en ander te vertellen. De stukken die Albrink had uitgekozen toonden haar talent. Een prelude, een grande valse, een scherzo, een etude en als laatste de beroemde Polonaise op. 53 in As. Stuk voor stuk werken die de nodige techniek vragen en die dan ook, mede door de alom geroemde akoestiek in de Protestantse kerk, als gelukmakende golven van prachtige muziek door de goed gevulde kekr gingen.

Gottschalk
Na de pauze stond er 'slechts' één componist centraal. De relatief onbekende Amerikaan Louis Moreau Gottschalk liet Albrink het beste van haar kunnen naar boven halen. Het eerste stuk, Souvenirs d'Andalousie, had zeer herkenbare Spaanse melodieën in zich, getuige het zachtjes meedeinen van de toehoorders. Het tweede werk was de topper van het tweede gedeelte. The Banjo bleek een uiterst technisch werk waar Albrink, duidelijk zichtbaar, zeer tevreden over was. Zij niet alleen overigens, want aan het applaus was te merken dat het ook bij het publiek in zeer goede aarde was gevallen.

Met het laatste werk van het concert, Berceuse, kon Albrink niet meer stuk in Zantvoort. Een staande ovatie werd haar deel. Met een prachtige toegift, ' De dans van de bevallige vrouw' van Alberto Ginastera, sloot een zeer grootse Regina Albrink dit concert af.

webdesign© <